OK1NOP Site

QTH: Březí, Loc: JO70IA, WAZ: 15, ITU: 28

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Home Spoj. Technika Sov. Přijímače Přijímač R-310 Dozor (P-310)

Přijímač R-310 Dozor (P-310)

Email Tisk PDF

R-310 3

 Velký elektronkový přijímač pro KV vyráběný v radiodílnách Charkov na Ukrajině od roku 1954 do roku 1968. Přijímač R-310 Dozor byl určený pro příjem amplitudově modulovaných signálů sluchem, nebo pro příjem speciálních druhů modulace s použitím externího zařízení. Primárně sloužil na pevných stanovištích radiorozvědky nebo pro mobilní odposlechová a vysílací pracoviště. Z toho důvodu byl navržen pro nepřetržitý provoz.. Přijímač je osazen 15ti stejnými elektronkami 2Ž27L, první verze přijímače měly těchto elektronek 16, ale postupem času byla nahrazena elektronka v detektoru AVC polovodičovou diodou. Z hlediska historického uvádí některé prameny [1] souvislost s německým válečným přijímačem E52 Koln. Přijímač R-310 bývá v těchto pramenech označován jako jeho následovník. Vzhledem k tomu, že v poválečném období mělo Německo zakázáno vývoj a výrobu vojenských zařízení, která zejména v oblasti elektroniky byla toho času na přední světové úrovni, nelze se podivovat nad tím, že sověti a spojenci využily původní německé výrobky jako inspiraci při vývoji nových zařízení. Bohužel se sovětům nepodařilo původní přijímač E52 Koln tímto novým přijímačem překonat, tedy alespoň co se týče technických parametrů. Další konstrukčně velmi podobný přijímač sovětské výroby byl přijímač R-252 který sloužil pro příjem dlouhých a středních vln.

Kmitočtový rozsah přijímače R-310 je od 1,5MHz do 25MHz, rozdělený do šesti podrozsahů, druh provozu je A1,A2,A3. Přijímač je zapojen jako superhet s dvojí přeměnou kmitočtů, s výjimkou druhého podrozsahu (2,3 - 4MHz), kdy se používá pouze jeden MF kmitočet (465kHz). První mezifrekvence je přepínaná spolu se vstupními obvody a oscilátorem pomocí šesti násobného karuselu a v závislosti na zvoleném podrozsahu pracuje na kmitočtech 1235kHz, 2615kHz nebo 465kHz. Druhý MF kmitočet je pak vždy 465kHz. Anténní vstup umožňuje pomocí přepínače připojení tří typů antén:

• symetrické s impedancí 100-400Ω
• nesymetrické s impedancí 100-400Ω
• tyčové vetrikální s impedancí 50Ω

Připojenou anténu lze přizpůsobit dolaďovacím kondenzátorem na čelním panelu a vstup přijímače je chráněn doutnavkou proti vysokému napětí z antény.

Selektivita přijímače je plynule nastavitelná od 300Hz do 5kHz, ale výsledná křivka selektivity není moc dobrá. Udávaná citlivost přijímače je pro amplitudovou modulaci lepší než 4,5μV pro první až pátý podrozsah, pro šestý podrozsah je citlivost lepší než 6μV, pro telegrafní provoz je citlivost pro podrozsahy jedna až pět lepší než 1,5μV a pro šestý podrozsah je lepší než 2μV. Důležité je upozornit, že citlivost je měřena pro napěťové vybuzení dvou sluchátek na napětí 1,5V / při signálu nosné při A3 o úrovni 0,5V / vstupním signálem na anténních svorkách s impedancí 100Ω

Na přijímači jsou dvě stupnice, první je stupnice hrubého naladění s přesností 1,5% a druhá je promítaná optická stupnice s přesností 5kHz pro první tři podrozsahy, 10kHz pro čtvrtý a pátý podrozsah a 20kHz pro poslední šestý podrozsah.

Přijímač je vybaven zabudovaným měřičem elektronek který ukazuje 16 údajů, ale bohužel neobsahuje funkci S metru. Všechny elektronky lze vyměnit bez demontáže přijímače, pomocí jednotlivých chlívečků na čelním panelu. Napájecí zdroj je umístěn uvnitř přijímače jako vyjímatelný modul a přijímač lze napájet:

• střídavým napětím 220V
• střídavým napětím 127V
• z baterí 2,5V a 5V

Hmotnost samotného přijímače je 66,5kg kompletní balení přijímače v četně příslušenství, bez baterií váží 105kg.

Rozměry přijímače jsou:

• Šířka 560mm
• Výška 410mm
• Hloubka 420mm

Další fotografie přijímače R-310 naleznete zde.

R-310 3

Aktualizováno Úterý, 17 Duben 2012 20:30  

predelavkajpg6 2


Created by PA4RM

Počítadlo přístupů: