OK1NOP Site

QTH: Březí, Loc: JO70IA, WAZ: 15, ITU: 28

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Home Spoj. Technika Sov. Přijímače Přijímač KANAL-R

Přijímač KANAL-R

Email Tisk PDF

Kanal-R 6Speciální přijímač určený pro radiorozvědku a zaměřování nepřátelských radiostanic v pásmech KV pracujících telegrafním nebo telefonním provozem. Jedná se o velký a těžký přijímač navržený pro stabilní pracoviště. Byl jeden z prvních Sov. přijímačů vybavených digitální stupnicí. V signálové (přijímačové) části byl osazen nuvistory, jinak je kompletně osazen trazistory a neobsahuje ani jeden integrovaný obvod! Tranzistorová digitální stupnice zobrazovala frekveci s přesností na 10 Hz. Ve své podstatě se jedná o dva samostatné přijímače (od antény až po NF výstup) se společným oscilátorem. K přijímači jsou připojeny dvě antény, čímž se minimalizuje vliv úniku. V kombinaci se zařízením Fregata umožňoval zaměřování nepřátelských vysílačů, dále se používal také k příjmu rychlovysílání zpravodajských stanic.

Kanal - R obsahuje dva samostatné přijímače připojené na společný oscilátor. Oba přijímače jsou superhety s dvojím směšováním a mezifrekvencemi na kmitočtech 1.73 MHz a 215 kHz na VF zesilovače a první směšovač jsou osazeny nuvistory. Vstuní atenuátory jsou přepínatelné ve stupních 0, 10, 20, 30 a 40 dB. Na další pozici atenuátoru je přiveden signál z generátoru šumu, pro testování vlasních přijímačů. Selektivity přijímačů je docíleno v druhé MF (215kHz) a je dána elektromechanickými filtry v rozsazích 0.3 kHz, 1,5 kHz, 3 kHz 6 kHz a 10 kHz. Záznějové oscilátory jsou rozladitelné o +/- 5 kHz. Trazistorový oscilátor s fázovým závěsem umožňoval i funkci scanování, rozsah přeladění ve kterém přijímač uměl scanovat se v závislosti na zvoleném podrozsahu pohybovala od  160 kHz do 540 kHz a narůstala směrem k vyšším kmitočtům. Krok automatického ladění byl 0.3 až 20 kHz za sekundu. Dynamický rozsah přijímače není horší než 60 dB pro dva signály vzdálené od základního kmitočtu o 5 - 10 kHz.

Tento velký a těžký přijímač lze i dnes provozovat při poslechu na KV pásmech. Překvapí svou nízkou hladinou šumu a dobrými parametry. Ladění je má velmi příjemný chod a ovládací prvky jsou dobře přístupné a přehledně rozmístěny. Podmínkou použití přijímače je dostatečně pevný a opravdu velký stůl který snese jeho váhu. Samotný přijímač váží 118 kg a jeho zdroj dalších 72 kg. Bohužel ani spotřeba není zanedbatelná při napájení 220V si Kanal -R vezme svých 450 Wattů. 

Další fotografie přijímače KANAL-R naleznete zde.

 

Poděkování:

Na tomto místě bych rád poděkoval Mirovi OM3CU, díky kterému se mohu s tímto přijímačem ve své sbírce pochlubit. Ačkoliv jsem ho několikrát viděl na stránkách www.oldradio.cqham.ru , nikdy jsem ani nepomyslel, že bych Kanal - R spatřil na vlastní oči a už vůbec ne, že bych ho mohl i mít ve své sbírce.

Díky Miro! :-)

Kanal-R 11

Aktualizováno Čtvrtek, 24 Listopad 2011 22:39  

predelavkajpg6 2


Created by PA4RM

Počítadlo přístupů: